Un himne pel món...

" Un himne per no guanyar" LLuís Llach



Aprofitant que l'any 2008 va ésser L'ANY INTERNACIONAL DE LES LLENGÜES, l'Aula d'Acollida vàrem participar en el FESTIVAL DE NADAL amb un petit muntatge . Vam confeccionar aquest powerpoint amb imatges de diferents indrets del món i amb la música de Lluís Llach . Mentre es veia aquest power van sortir 9 parelles alumne -professor a l'escenari . Cada parella deia una paraula ( primer la deia el profe amb la llengua pròpia de l'alumne i després l'alumne la traduïa al català ).Les nou paraules escollides i les llengües pròpies dels alumnes varen ésser aquestes :
Confiança ( en wòlof ), respecte ( en romanès ), justícia(en xinès), esperança ( en romanès), somni ( en gallec), il·lusió ( en amazic), tendresa ( en castellà), amor ( en mapadungun) i pau(en àrab ). Era la nostra manera de dir BON NADAL i el nostre CANT A LA DIVERSITAT . Aprofitem per donar les Gràcies als alumnes i profes que hi van participar : El Ben del Senegal, l'Adrian de Romania,la Lina de Xina, la Dounia de Polònia -per part de mare -i del Marroc-per part de pare-,
l'Esther de Galícia, l' Abdelmajid del Marroc (Bereber),el Juan David de Colòmbia ,el Vicente de Xile , la Nàdia del Marroc , el Josep de Música , la Mai i la Lali de Socials , les Núries d'anglès, l'Enrique d'Educació Física, la Mercè de Castellà , el Jaume de l' Aula Oberta i la Teresa de l 'Aula d' Acollida .
I un agraïment especial per al Tino que ens va deixar aquestes imatges tan boniques.

FELIÇ 17 !!!! I continuem fent arrelar i enlairar SOMNIS!!!


El bloc "Artquímia" ha complert el seu 8è aniversari el gener del 2017. Vam néixer tímidament,com a bloc d'AA, la tardor del 2008 a l'INS Estany de la Ricarda del Prat i ens vam presentar de debò el gener de l'any 2009. Des del curs 2009-2010 fins al curs 2010-2011 vam continuar amb molta il.lusió a l'INS Gabriela Mistral de Sant Vicenç dels Horts . I el curs 2011-2012 vam retornar al Prat, començant una nova etapa a l'INS Salvador Dalí.
El més important de tot és que seguim pensant que QUALSEVOL NIT POT SORTIR EL SOL :-).

Per això a l'aula d'acollida- i a partir d'ara a l'aula ordinària- hi van néixer i hi naixeran paraules ....El curs 2007-2008 hi va néixer la paraula "BABELARTQUÍMIA.CAT". La vàrem presentar en públic per SANT JORDI com a preludi de la nostra EXPOSICIÓ DE TITELLES . Es una paraula de significat obert i plural .
I un dels seus significats és aquest :
"Babelartquímia" és una invitació a buscar entre totes i tots noves fórmules d'ensenyament i aprenentatge per atendre tots els móns personals, creatius i diversos que existeixen a les aules d'aquest jove segle XXI .
El curs 09-10 la paraula"BABELARTQUÍMIA.CAT" va ser presentada en el I CONGRÉS DE PRÀCTIQUES EDUCATIVES INNOVADORES AL BAIX LLOBREGAT.
Si vols saber què hi vàrem dir clica aquí :
El dol migratori a l'aula d'acollida
El juliol vam participar a la 20a Escola d'Estiu de la FUNDACIÓ SERGI de Girona dins del Seminari "Repercussions del procés migratori en la salut emocional i mental des d'un enfocament social i comunitari ."
I el curs 2010-2011 ens va regalar un començament màgic:
El mes d'octubre vam participar a les Jornades NOS+ALTRES 2010 de Figueres.
El novembre al VII Simposi de LLengua i Immigració de Girona i al 29è Festival Internacional de titelles de Bilbao ("IV Encuentro Internacional de títeres en femenino")
El gener de l'11 vam iniciar un nou projecte d'AA batejat amb el nom "Equipatges singulars, equipatges universals". També vam col·laborar amb les jornades "Sant Vicenç divers" que organitzava el Centre de Normalització Lingüística de Sant Vicenç dels Horts.
I... celebràrem la primavera de l'11 amb l'activitat quinzenal "Esmorzars, jocs i paraules"
A partir del setembre de l'11 vam iniciar una nova etapa:
De l'Aula d'Acollida a l'Aula Ordinària. Al nou institut no hi ha AA i aprofitarem tota la riquesa apresa en aquests 6 cursos d'acollida, per compartir-la a l'aula ordinària.
Estem molt contents d'haver retornat al Prat, la ciutat on va néixer el bloc.
També ens fa molta il·lusió i alegria dir-vos que el 28 de juny del 12 vam participar a la III Jornada de Titelles i Educació presentant de nou "Babelartquímia.cat",El dol migratori a l'aula d'acollida. Trobareu la crònica de la Jornada a les revistes online PUTXINEL·LII i TITERESANTE(la 1a en català i la 2a en castellà). El comentari sobre la nostra intervenció el podeu llegir en un paràgraf sota de la 3a imatge :).
El curs 12-13, un part d'artquímia va haver de sumar forces per poder guanyar una batalla molt especial i
l'altra part va continuar fent relalitat UTOPIES: El novembre del 12 va començar el curs-projecte pilot "CAPSES D'ANADA I TORNADA, del jo al nosaltres" i va donar resultats molt bonics.També vàrem presentar el projecte al "V Encuentro de Títeres en Femenino" de Bilbao. Teniu la informació a la part superior del marge dret del bloc.Esperem que us agradi :) !!!
El curs 13-14 el projecte va continuar i el 22 d'abril vam poder estar de nou a peu d'aula:
Una altra batalla guanyada !!!!!

El curs 14-15 el projecte de les capses es va convertir en un Seminari de treball molt enriquidor i fructífer.I personalment, els alumnes de 1rC i Aula Oberta de l'INS Salvador Dalí del Prat de Llobregat van fer ben seu el projecte : Moltes gràcies, GROCS!

El curs 16-17 iniciem una nova etapa a l'INS Barcelona-Congrés . Retornem a l'Aula d'Acollida, a l'origen on va començar tot ...

Continuem el camí amb coratge i entusiasme:

Som aprenents de VIDA !!!!


MOLTES GRÀCIES A TOTES LES PERSONES QUE ENS HEU ACOMPANYAT I AJUDAT A TIRAR ENDAVANT

"FEM L'ESCAMOT DELS QUI MAI NO RECULEN"

Joan Salvat-Papasseit


AMISTAT,una bella paraula.



Els amics ..., UN GRAN TRESOR !
Coneixeu el llibre EL MÓN GROC de l'Albert Espinosa ?
EL MÓN GROC (si creus en els somnis ,es faran realitat) és un lllibre que em va arribar a les mans per atzar, com les millors coses de la vida ...Tinc la sort d'haver conegut un munt de "grocs"..i entre ells.. TOT L'ALUMNAT QUE HE ANAT I VAIG CONEIXENT A L'AULA D'ACOLLIDA . Si voleu saber qui són ELS GROCS haureu de llegir el llibre.

"Artquímia" estima la MÚSICA, la POESIA i les PARAULES ...


"LA PARAULA ÉS L'ARMA MÉS PODEROSA " Ramon Llull

"Com una font, a voltes, LA PARAULA
diu els secrets del món" Joan Vinyoli

"FER CRÉIXER LES COSES DIENT-LES: HEUS AQUÍ EL MIRACLE" Palau i Fabre

"L'ETERNITAT NOMÉS VIU EN L'EFÍMER" Diego Jesús Jiménez

"M'EXALTA EL NOU I M'ENAMORA EL VELL" J.V Foix

"AUNQUE NO TE OLVIDA UN RECUERDO,QUE YA TE ACOMPAÑA UN SUEÑO" Jesús Lizano

"...És veritat: cantar esponja el cor i ajuda a estimar...Darrera el simple entreteniment, hi ha unes profundes ganes d'educar. Les cançons ens han d'ajudar a unir coses ben desaparellades:les classes socials, les diferents cultures i els diferents pobles.(..)Cantar és un llenguatge universal" Xesco Boix

"La utopia és una forma de caminar" E.Galeano

"Cal aprendre a estimar les diferències" Joan Fuster

"La solidaritat és la tendresa dels pobles " Gioconda Belli





dimarts, 29 de maig del 2012

"Pallasos en rebeldía " a Mèxic

Font: Pallasos en rebeldía

FESTICLOWN WIRIKUTA ( del 26 de maig al 10 de juny a Mèxic )
El Festiclown Wirikuta, en defensa de los pueblos indígenas y del patrimonio cultural medioambiental mexicano y en contra de las mineras, se llevará a cabo entre el 26 de mayo y el 10 de junio por distintos lugares de México. Cabe destacar la actuación que Pallasos en Rebeldía realizará en el Tribunal Permanente de los Pueblos, su participación en la Semana Internacional del Detenido Desaparecido en el DF así como su actuación en Atenco junto al Frente de Pueblos en Defensa de la Tierra y sobre todo la actuación inaugural dentro del Wirikuta Fest, sin olvidar, la gala internacional que se llevará a cabo en la Karpa Demente de DF y que contará con la participación de numerosos artistas locales.
“Los Wixárikas son para la defensa medioambiental y la riqueza cultural mexicana lo que los zapatistas son para la lucha  por la democracia y la justicia en México”, afirma Iván Prado después de visitar a las Comunidades Huicholas, entre los numerosos viajes  solidarios que ha realizado a tierras mexicanas desde 1995 con Pallasos en Rebeldía.
Durante estos 17 años, Iván prado ha apoyado y colaborado con diversas organizaciones indígenas por la defensa de la tierra y los valores que ella inspira.
Festiclown Wirikuta es el resultado de todos estos años de trabajo fraterno y solidario entre diversas asociaciones locales mexicanas y Pallasos en Rebeldía.

dilluns, 28 de maig del 2012

OBRIM UNA FINESTRA AL MÓN

Ens hem ENAMORAT d'un bloc que fa poc hem descobert.
LA PRIMAVERA ÉS AIXÍ  :) ....
Aquí teniu un vídeo sobr el seu projecte:


I aquí la seva adreça perquè també us en pogueu ENAMORAR...
Obrim una finestra al món 

dissabte, 26 de maig del 2012

El nostre somni ja té COR i és LLAVOR :)))

Il·lustració de YEVGENIA NAYBERG

El nostre somni ja té COR ( una suma de cèl·lules revolucionàries) i és LLAVOR .
Quan LLAVOR I COR creixin el compartirem amb vosaltres :)!
Hi hem arribat perquè NO han aconseguit robar-nos les QUIMERES...

dimecres, 23 de maig del 2012

"EVRIR" fer realitat més SOMNIS



Demà, ARTQUÍMIA, farà realitat UN SOMNI.
Avui encara us mantenim en la sorpresa ...
" Bona nit i feliços SOMNIS : ))) "

La paraula "Evrir" ens porta bona sort, serà màgica ?

EL GRAN BALL DE CATALUNYA

  "Qui canta els seus mals espanta "
I qui balla ? També !!! :)))


EL GRAN BALL DE CATALUNYA és un projecte comú originat per diferents associacions culturals, sense ànim de lucre, del nostre país, agrupades per l’Associació Les Quatre Soques. La finalitat d'aquest projecte és, d'una banda, dotar la cultura tradicional catalana, concretament la part de dansa i música tradicional i popular, d’un festival de rellevància que asseguri la seva divulgació. D'altra banda, es pretén donar a conèixer les diferents cultures musicals europees i d'arreu del món que vulguin participar en aquesta proposta festiva.
Atès el caràcter obert del festival, EL GRAN BALL DE CATALUNYA està dirigit a totes les persones que vulguin formar part d'aquest gran intercanvi multicultural (músics, mestres de dansa, balladors, associacions, etc.).
El projecte està enfocat a donar una imatge seriosa de la tradició i investigació de les danses pròpies i externes mitjançant la realització de tallers de danses, d'instruments i de cançó, en un àmbit totalment festiu i alhora rigorós.
Més informació : EL GRAN BALL DE CATALUNYA


diumenge, 20 de maig del 2012

I tu, d'on ets ? Avui a 30 minuts (TV3)

L'any 1993, el programa "30 minuts" va entrevistar una cinquantena de nois i noies de diferents edats que vivien a Catalunya i eren fills d'estrangers. Ara hem tornat a trobar-nos amb alguns d'ells.

dissabte, 12 de maig del 2012

CONVIVÈNCIA INTERCULTURAL I EDUCACIÓ ANTIRACISTA

Font: Publicacions Universitat de Girona
Convivència intercultural i educació antiracista
Diversos autors

Edita: Universitat de Girona - Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach
gener, 2012

ISBN: 9788484583844
Recull d’aportacions del VII Simposi: llengua, educació, immigració dividit en tres parts: conferències plenàries del simposi; experiències pràctiques en educació antiracista en centres educatius i socials;  i selecció de les comunicacions que fan referència a projectes de centre, estudis i experiències en escoles, instituts i institucions vinculades al món educatiu.


Només dir-vos que la nostra experiència "BABELARTQUÍMIA.CAT" forma part  d'aquesta publicació.
I ja ho sabeu:
 La vida continua... 
 ENDAVANT AMB ELS SOMNIS  !!!! 

12M-15M

Més informació : 12M-15M

dimarts, 8 de maig del 2012

Terra da Fraternidade

Festival Terra da Fraternidade Homenaxe a Zeca Afonso


Més informació : Terra da Fraternidade

diumenge, 6 de maig del 2012

SEMPRE !!!



Il·lustració de Jeanette Woitzik

SEMPRE !!!

" Tot està per fer i tot és possible... "

Que tingueu un bon començament de setmana demà !  

BARCELONA POESIA 2012

Renoi la setmana que ve !!!!
Ens agradaria ser a molts llocs alhora ....
Com ho podem fer ????
Tenim tota una primavera de possibilitats ...

Aquí teniu la programació:
BARCELONA POESIA 2012



Una altra educació és possible: CONGRÉS INTEGRAL I HOLÍSTIC A BARCELONA



LLAPIS DE COLORS PER TOTES LES EDATS!…………..LÁPICES DE COLORES PARA TODAS LAS EDADES!


 Animeu-vos a apuntar-vos en aquest congrés que es farà a Barcelona a finals de juny i principis de juliol.
Aquí en teniu tota la informació: Congrés integral i holístic 
A la pàgina de presentació del congrés hi hem trobat aquest vídeo que ens ha agradat molt.

dissabte, 5 de maig del 2012

Oblit: OVNI 2012

Programació (Pdf)

De l’oblit OVNI 2012


Aquesta programació a tall d’assaig vol reflexionar sobre algunes de les realitats més preocupants del nostre temps, en concret l’experiència del conflicte amb el poder i la imminència d’un enfrontament encara major. Un conflicte que sobrepassa l’àmbit de la política per afectar la noció mateixa de civilització i l’origen del qual sembla emanar de la pròpia interioritat de l’ésser humà.

És així com plantegem, a través d’una sèrie de projeccions, una mirada més enllà de la immediatesa dels esdeveniments recents, de la lògica d’acció-reacció o de la persistent noció de l’altre com a negatiu. Per intentar guanyar una distància que permeti la reflexió.

Aquesta mirada la proposem a través d’un doble nucli de la programació: La Commune, de Peter Watkins, i El Mahabharata, de Peter Brook. Contextualizats amb una sèrie de documentals i documents que reflecteixen la contemporaneïtat d’aquesta situació.

La Commune
proposa una mirada al conflicte contemporani més enllà de l’oblit polític. Una reflexió des de la distància històrica sobre un esdeveniment clau com l’existència i extinció de la Comuna de París de 1871 i a la vegada un radical qüestionament de la realitat social dels nostres dies i de la seva representació mediàtica, ja que l’obra està interpretada per persones que exposen la seva situació actual al París de 1999. Projectem aquesta pel·lícula en 3 fragments. Cadascun d’ells anirà seguit d’un debat conduït pels integrants del col·lectiu Rebond La Commune, nascut a partir de l’experiència de realitzar aquest film.

El Mahabharata
, de Peter Brook, proposa sobre el conflicte no ja una mirada històrica, sinó fora de la història, fora del temps lineal, per entrar en el temps mític del retorn constant, de la tensió dialèctica entre l’oblit i el record de la veritable naturalesa humana. Un conflicte que el Mahabharata presenta en diferents nivells, relacionats amb: la política (poder), la civilització, la supervivència de la vida sobre la Terra i simultàniament com a expressió de la batalla interior que es lliura en el si de cada ésser humà.

La projecció d’aquesta obra, en 3 parts, anirà precedida pels fragments d’una conversa amb Jean-Claude Carrière, guionista i adaptador teatral del Mahabharata de Brook, que vam gravar a París, a fi de tractar les claus d’aquesta obra en relació amb les nocions de conflicte i oblit.

Aquesta història tracta de tu

La programació s’inicia seguint el curs del Mahabharata, un immens poema que flueix com un gran riu, amb una “riquesa inesgotable que desafia qualsevol anàlisi estructural, temàtica, històrica o psicològica. Les seves portes s’obren constantment a altres portes que condueixen a altres portes. No és possible tancar-lo. Les capes de subtextos, de vegades contradictòries, en segueixen d’altres i s’entreteixen sense perdre el tema central. El tema és una amenaça: vivim en un temps de destrucció —tot apunta en la mateixa direcció—; podem evitar aquesta destrucció?(1)

Davant d’aquesta situació, el Mahabharata ens proposa, ja en les seves primeres línies, un viatge interior, un viatge de coneixement, de transformació.
Continua llegint

dimarts, 1 de maig del 2012

Anem-hi ?

Anem-hi ???
Sí !!!
Are you getting ready to rock with the NYC Occupy Guitarmy? See you tomorrow at Bryant Park at 12pm (noon), marching in the streets to Union Square, or for our second march from Union Square at 5:30pm. Find us by our Guitarmy flags (black w/ white letters) or @owsmusicgroup. Bring your instrument, a shaker, your voice, yourself, your friends!
Continua llegint
 

Els metges demanen que les escoles incloguin l'educació emocional

Font : La Vanguardia

Aprendre a gestionar les emocions ajuda a crear un bon ambient escolar i millora resultats | Encara que el curriculum inclogui l'educació emocional, la clau està en els pares

La Vanguardia en català | 07/03/2012 - 03:31h
Maite Gutiérrez
Barcelona 
Dos alumnes de deu anys es barallen a classe; provoquen un enrenou,no són capaços de calmar-se, a casa els ànims també estan encesos, els seus problemes a l'aula continuen i acaben creant un clima de tensió que es trasllada a altres companys... En aquest ambient d'agitació resulta més difícil treballar i els resultats acadèmics se'n ressenten. L'últim informe Faros, presentat ahir, sobre salut de la infància i l'adolescència de l'hospital Sant Joan de Déu dóna la veu d'alerta sobre aquestes situacions comunes en algunes aules, i llança un advertiment: el benestar emocional influeix directament en el progrés acadèmic.
Però la gestió de les emocions queda en un segon pla en la majoria d'escoles, indica Rafael Bisquerra, coordinador de l'estudi i catedràtic d'Orientació Psicopedagògica de la Universitat de Barcelona (UB). Aquest investigador xifra en un 5% les escoles catalanes amb un programa específic d'educació emocional. Reconeix, però, que molts centres ja toquen aquest àmbit, encara que sigui d'una forma menys sistemàtica, de vegades sense ser conscients d'això. Amb tot, la comunitat de l'hospital Sant Joan de Déu va demanar ahir, mitjançant la presentació d'aquest informe, una atenció més gran a la gestió de les emocions a l'aula.
És a dir, que els infants aprenguin a detectar què els alegra o entristeix, què els fa enfadar i per què, i transformar la ràbia o la por en una cosa positiva. L'educació emocional també inclou saber reaccionar davant les actituds dels altres, tot capgirant el conflicte i l'agitació. En aquest context, es pot destacar la pràctica del ioga en alguns centres, com l'institut Mercè Rodoreda de l'Hospitalet de Llobregat. Aquesta activitat contribueix, segons els professors que la difonen en els instituts, a calmar els alumnes i crear un clima propici per a l'aprenentatge. Els conflictes, argumenten, han disminuït gràcies que els estudiants estan més relaxats. Algunes escoles de primària també dediquen els primers quinze minuts del dia a la lectura silenciosa, cosa que tranquil·litza els alumnes i prepara per a les classes. Totes dues són activitats que milloren l'ambient emocional del centre.
Els autors de l'informe -entre els quals es troben el divulgador científic Eduard Punset, el neurocientífic de la Universitat Complutense de Madrid Francisco Mora o la coordinadora del màster en Educació Emocional i Benestar de la UB, Esther García Navarro- van més enllà i reclamen que l'educació emocional s'inclogui com una àrea dins del currículum.
Les escoles han anat assumint cada vegada més tasques fora del terreny estrictament acadèmic, com ara la cura de la salut física, la higiene, l'educació viària, la nutrició o la sexualitat. Ara també se'ls demana que ensenyin als alumnes a prendre consciència de les seves emocions i de les dels altres, i que les gestionin.
Segons els estudis internacionals recopilats a l'informe Faros, les persones que han entrenat la intel.ligència emocional pateixen menys ansietat, estrès i indisciplina i viuen menys conflictes amb altres persones. A més, diuen aquests estudis, toleren més bé la frustració i estan millor capacitades per afrontar situacions adverses. Una mala gestió de les emocions, en canvi, pot repercutir en la salut. "Les emocions negatives contribueixen a disminuir les defenses del sistema immunitari i predisposen a patir certes malalties", va destacar Bisquerra.
Treballar l'educació emocional a classe, defensen els metges i investigadors de Faros, milloraria el clima escolar, la relació entre els companys de classe i el mestre i, en definitiva, fomentaria entre els alumnes aptituds i habilitats que els seran útils en el futur. Els autors de l'informe proposen que s'inclogui aquesta formació en les tutories i en l'assignatura d'educació per a la ciutadania, ara rebatejada amb el nom d'educació cívica. A Castella-la Manxa l'educació emocional ja s'ha introduït com una competència més del currículum escolar, a Guipúscoa l'administració ha format 2.000 professors en tècniques per reforçar l'educació emocional i a Extremadura s'ha creat la "xarxa d'escoles amb intel.ligència emocional". A Catalunya, el Departament d'Ensenyament o els Instituts de Ciències de l'Educació de les facultats ofereixen cursos d'educació emocional als docents, però són voluntaris. En primària han tingut bastant acceptació, però menys en secundària.
Un dels exemples que posen a Faros per justificar les seves tesis està en les investigacions del científic Daniel Goleman. Un treball seu publicat el 2008 indica que els joves que aprenen a assossegar-se quan estan contrariats desenvolupen una fortalesa més gran en els circuits cerebrals encarregats de gestionar l'adversitat. En aquest sentit, els investigadors van recordar ahir que la plasticitat cerebral més important, la receptivitat més gran del cervell als estímuls, es dóna entre els zero i els deu anys, de manera que és important reforçar aquesta feina durant aquesta edat.
Tanmateix, per molt que l'escola s'esforci, poc es pot avançar sense la implicació de les famílies. Si alguns pares no tenen aquesta educació emocional, com actuarà aleshores la canalla?

La primera entrada del mes de maig la comencem parlant d'emocions...
Mmmm, ben aviat sabreu per què :)))