Un himne pel món...

" Un himne per no guanyar" LLuís Llach



Aprofitant que l'any 2008 va ésser L'ANY INTERNACIONAL DE LES LLENGÜES, l'Aula d'Acollida vàrem participar en el FESTIVAL DE NADAL amb un petit muntatge . Vam confeccionar aquest powerpoint amb imatges de diferents indrets del món i amb la música de Lluís Llach . Mentre es veia aquest power van sortir 9 parelles alumne -professor a l'escenari . Cada parella deia una paraula ( primer la deia el profe amb la llengua pròpia de l'alumne i després l'alumne la traduïa al català ).Les nou paraules escollides i les llengües pròpies dels alumnes varen ésser aquestes :
Confiança ( en wòlof ), respecte ( en romanès ), justícia(en xinès), esperança ( en romanès), somni ( en gallec), il·lusió ( en amazic), tendresa ( en castellà), amor ( en mapadungun) i pau(en àrab ). Era la nostra manera de dir BON NADAL i el nostre CANT A LA DIVERSITAT . Aprofitem per donar les Gràcies als alumnes i profes que hi van participar : El Ben del Senegal, l'Adrian de Romania,la Lina de Xina, la Dounia de Polònia -per part de mare -i del Marroc-per part de pare-,
l'Esther de Galícia, l' Abdelmajid del Marroc (Bereber),el Juan David de Colòmbia ,el Vicente de Xile , la Nàdia del Marroc , el Josep de Música , la Mai i la Lali de Socials , les Núries d'anglès, l'Enrique d'Educació Física, la Mercè de Castellà , el Jaume de l' Aula Oberta i la Teresa de l 'Aula d' Acollida .
I un agraïment especial per al Tino que ens va deixar aquestes imatges tan boniques.

FELIÇ 17 !!!! I continuem fent arrelar i enlairar SOMNIS!!!


El bloc "Artquímia" ha complert el seu 8è aniversari el gener del 2017. Vam néixer tímidament,com a bloc d'AA, la tardor del 2008 a l'INS Estany de la Ricarda del Prat i ens vam presentar de debò el gener de l'any 2009. Des del curs 2009-2010 fins al curs 2010-2011 vam continuar amb molta il.lusió a l'INS Gabriela Mistral de Sant Vicenç dels Horts . I el curs 2011-2012 vam retornar al Prat, començant una nova etapa a l'INS Salvador Dalí.
El més important de tot és que seguim pensant que QUALSEVOL NIT POT SORTIR EL SOL :-).

Per això a l'aula d'acollida- i a partir d'ara a l'aula ordinària- hi van néixer i hi naixeran paraules ....El curs 2007-2008 hi va néixer la paraula "BABELARTQUÍMIA.CAT". La vàrem presentar en públic per SANT JORDI com a preludi de la nostra EXPOSICIÓ DE TITELLES . Es una paraula de significat obert i plural .
I un dels seus significats és aquest :
"Babelartquímia" és una invitació a buscar entre totes i tots noves fórmules d'ensenyament i aprenentatge per atendre tots els móns personals, creatius i diversos que existeixen a les aules d'aquest jove segle XXI .
El curs 09-10 la paraula"BABELARTQUÍMIA.CAT" va ser presentada en el I CONGRÉS DE PRÀCTIQUES EDUCATIVES INNOVADORES AL BAIX LLOBREGAT.
Si vols saber què hi vàrem dir clica aquí :
El dol migratori a l'aula d'acollida
El juliol vam participar a la 20a Escola d'Estiu de la FUNDACIÓ SERGI de Girona dins del Seminari "Repercussions del procés migratori en la salut emocional i mental des d'un enfocament social i comunitari ."
I el curs 2010-2011 ens va regalar un començament màgic:
El mes d'octubre vam participar a les Jornades NOS+ALTRES 2010 de Figueres.
El novembre al VII Simposi de LLengua i Immigració de Girona i al 29è Festival Internacional de titelles de Bilbao ("IV Encuentro Internacional de títeres en femenino")
El gener de l'11 vam iniciar un nou projecte d'AA batejat amb el nom "Equipatges singulars, equipatges universals". També vam col·laborar amb les jornades "Sant Vicenç divers" que organitzava el Centre de Normalització Lingüística de Sant Vicenç dels Horts.
I... celebràrem la primavera de l'11 amb l'activitat quinzenal "Esmorzars, jocs i paraules"
A partir del setembre de l'11 vam iniciar una nova etapa:
De l'Aula d'Acollida a l'Aula Ordinària. Al nou institut no hi ha AA i aprofitarem tota la riquesa apresa en aquests 6 cursos d'acollida, per compartir-la a l'aula ordinària.
Estem molt contents d'haver retornat al Prat, la ciutat on va néixer el bloc.
També ens fa molta il·lusió i alegria dir-vos que el 28 de juny del 12 vam participar a la III Jornada de Titelles i Educació presentant de nou "Babelartquímia.cat",El dol migratori a l'aula d'acollida. Trobareu la crònica de la Jornada a les revistes online PUTXINEL·LII i TITERESANTE(la 1a en català i la 2a en castellà). El comentari sobre la nostra intervenció el podeu llegir en un paràgraf sota de la 3a imatge :).
El curs 12-13, un part d'artquímia va haver de sumar forces per poder guanyar una batalla molt especial i
l'altra part va continuar fent relalitat UTOPIES: El novembre del 12 va començar el curs-projecte pilot "CAPSES D'ANADA I TORNADA, del jo al nosaltres" i va donar resultats molt bonics.També vàrem presentar el projecte al "V Encuentro de Títeres en Femenino" de Bilbao. Teniu la informació a la part superior del marge dret del bloc.Esperem que us agradi :) !!!
El curs 13-14 el projecte va continuar i el 22 d'abril vam poder estar de nou a peu d'aula:
Una altra batalla guanyada !!!!!

El curs 14-15 el projecte de les capses es va convertir en un Seminari de treball molt enriquidor i fructífer.I personalment, els alumnes de 1rC i Aula Oberta de l'INS Salvador Dalí del Prat de Llobregat van fer ben seu el projecte : Moltes gràcies, GROCS!

El curs 16-17 iniciem una nova etapa a l'INS Barcelona-Congrés . Retornem a l'Aula d'Acollida, a l'origen on va començar tot ...

Continuem el camí amb coratge i entusiasme:

Som aprenents de VIDA !!!!


MOLTES GRÀCIES A TOTES LES PERSONES QUE ENS HEU ACOMPANYAT I AJUDAT A TIRAR ENDAVANT

"FEM L'ESCAMOT DELS QUI MAI NO RECULEN"

Joan Salvat-Papasseit


AMISTAT,una bella paraula.



Els amics ..., UN GRAN TRESOR !
Coneixeu el llibre EL MÓN GROC de l'Albert Espinosa ?
EL MÓN GROC (si creus en els somnis ,es faran realitat) és un lllibre que em va arribar a les mans per atzar, com les millors coses de la vida ...Tinc la sort d'haver conegut un munt de "grocs"..i entre ells.. TOT L'ALUMNAT QUE HE ANAT I VAIG CONEIXENT A L'AULA D'ACOLLIDA . Si voleu saber qui són ELS GROCS haureu de llegir el llibre.

"Artquímia" estima la MÚSICA, la POESIA i les PARAULES ...


"LA PARAULA ÉS L'ARMA MÉS PODEROSA " Ramon Llull

"Com una font, a voltes, LA PARAULA
diu els secrets del món" Joan Vinyoli

"FER CRÉIXER LES COSES DIENT-LES: HEUS AQUÍ EL MIRACLE" Palau i Fabre

"L'ETERNITAT NOMÉS VIU EN L'EFÍMER" Diego Jesús Jiménez

"M'EXALTA EL NOU I M'ENAMORA EL VELL" J.V Foix

"AUNQUE NO TE OLVIDA UN RECUERDO,QUE YA TE ACOMPAÑA UN SUEÑO" Jesús Lizano

"...És veritat: cantar esponja el cor i ajuda a estimar...Darrera el simple entreteniment, hi ha unes profundes ganes d'educar. Les cançons ens han d'ajudar a unir coses ben desaparellades:les classes socials, les diferents cultures i els diferents pobles.(..)Cantar és un llenguatge universal" Xesco Boix

"La utopia és una forma de caminar" E.Galeano

"Cal aprendre a estimar les diferències" Joan Fuster

"La solidaritat és la tendresa dels pobles " Gioconda Belli





dimarts, 1 de maig de 2012

Els metges demanen que les escoles incloguin l'educació emocional

Font : La Vanguardia

Aprendre a gestionar les emocions ajuda a crear un bon ambient escolar i millora resultats | Encara que el curriculum inclogui l'educació emocional, la clau està en els pares

La Vanguardia en català | 07/03/2012 - 03:31h
Maite Gutiérrez
Barcelona 
Dos alumnes de deu anys es barallen a classe; provoquen un enrenou,no són capaços de calmar-se, a casa els ànims també estan encesos, els seus problemes a l'aula continuen i acaben creant un clima de tensió que es trasllada a altres companys... En aquest ambient d'agitació resulta més difícil treballar i els resultats acadèmics se'n ressenten. L'últim informe Faros, presentat ahir, sobre salut de la infància i l'adolescència de l'hospital Sant Joan de Déu dóna la veu d'alerta sobre aquestes situacions comunes en algunes aules, i llança un advertiment: el benestar emocional influeix directament en el progrés acadèmic.
Però la gestió de les emocions queda en un segon pla en la majoria d'escoles, indica Rafael Bisquerra, coordinador de l'estudi i catedràtic d'Orientació Psicopedagògica de la Universitat de Barcelona (UB). Aquest investigador xifra en un 5% les escoles catalanes amb un programa específic d'educació emocional. Reconeix, però, que molts centres ja toquen aquest àmbit, encara que sigui d'una forma menys sistemàtica, de vegades sense ser conscients d'això. Amb tot, la comunitat de l'hospital Sant Joan de Déu va demanar ahir, mitjançant la presentació d'aquest informe, una atenció més gran a la gestió de les emocions a l'aula.
És a dir, que els infants aprenguin a detectar què els alegra o entristeix, què els fa enfadar i per què, i transformar la ràbia o la por en una cosa positiva. L'educació emocional també inclou saber reaccionar davant les actituds dels altres, tot capgirant el conflicte i l'agitació. En aquest context, es pot destacar la pràctica del ioga en alguns centres, com l'institut Mercè Rodoreda de l'Hospitalet de Llobregat. Aquesta activitat contribueix, segons els professors que la difonen en els instituts, a calmar els alumnes i crear un clima propici per a l'aprenentatge. Els conflictes, argumenten, han disminuït gràcies que els estudiants estan més relaxats. Algunes escoles de primària també dediquen els primers quinze minuts del dia a la lectura silenciosa, cosa que tranquil·litza els alumnes i prepara per a les classes. Totes dues són activitats que milloren l'ambient emocional del centre.
Els autors de l'informe -entre els quals es troben el divulgador científic Eduard Punset, el neurocientífic de la Universitat Complutense de Madrid Francisco Mora o la coordinadora del màster en Educació Emocional i Benestar de la UB, Esther García Navarro- van més enllà i reclamen que l'educació emocional s'inclogui com una àrea dins del currículum.
Les escoles han anat assumint cada vegada més tasques fora del terreny estrictament acadèmic, com ara la cura de la salut física, la higiene, l'educació viària, la nutrició o la sexualitat. Ara també se'ls demana que ensenyin als alumnes a prendre consciència de les seves emocions i de les dels altres, i que les gestionin.
Segons els estudis internacionals recopilats a l'informe Faros, les persones que han entrenat la intel.ligència emocional pateixen menys ansietat, estrès i indisciplina i viuen menys conflictes amb altres persones. A més, diuen aquests estudis, toleren més bé la frustració i estan millor capacitades per afrontar situacions adverses. Una mala gestió de les emocions, en canvi, pot repercutir en la salut. "Les emocions negatives contribueixen a disminuir les defenses del sistema immunitari i predisposen a patir certes malalties", va destacar Bisquerra.
Treballar l'educació emocional a classe, defensen els metges i investigadors de Faros, milloraria el clima escolar, la relació entre els companys de classe i el mestre i, en definitiva, fomentaria entre els alumnes aptituds i habilitats que els seran útils en el futur. Els autors de l'informe proposen que s'inclogui aquesta formació en les tutories i en l'assignatura d'educació per a la ciutadania, ara rebatejada amb el nom d'educació cívica. A Castella-la Manxa l'educació emocional ja s'ha introduït com una competència més del currículum escolar, a Guipúscoa l'administració ha format 2.000 professors en tècniques per reforçar l'educació emocional i a Extremadura s'ha creat la "xarxa d'escoles amb intel.ligència emocional". A Catalunya, el Departament d'Ensenyament o els Instituts de Ciències de l'Educació de les facultats ofereixen cursos d'educació emocional als docents, però són voluntaris. En primària han tingut bastant acceptació, però menys en secundària.
Un dels exemples que posen a Faros per justificar les seves tesis està en les investigacions del científic Daniel Goleman. Un treball seu publicat el 2008 indica que els joves que aprenen a assossegar-se quan estan contrariats desenvolupen una fortalesa més gran en els circuits cerebrals encarregats de gestionar l'adversitat. En aquest sentit, els investigadors van recordar ahir que la plasticitat cerebral més important, la receptivitat més gran del cervell als estímuls, es dóna entre els zero i els deu anys, de manera que és important reforçar aquesta feina durant aquesta edat.
Tanmateix, per molt que l'escola s'esforci, poc es pot avançar sense la implicació de les famílies. Si alguns pares no tenen aquesta educació emocional, com actuarà aleshores la canalla?

La primera entrada del mes de maig la comencem parlant d'emocions...
Mmmm, ben aviat sabreu per què :)))